معماری
سرخط خبرها
خانه >>> روانشناسی یادگیری >>> روش‌های تقویت تمرکز و دقّت
پاسخنامه تشریحی و تحلیلی کنکور تجربی96

روش‌های تقویت تمرکز و دقّت

 

روش‌های تقویت تمرکز و دقّت

اين مقاله: آمادگي براي مطالعه

براي شروع مطالعه، ابتدا بايستي خود را از جهات گوناگون آماده کرد، زيرا حداکثر آمادگي، مقدمه‌اي براي علاقمندي به مطالعه، ايجاد تمرکز حواس و يادگيري بهتر مي‌باشد. منظور از آمادگي، پيدايش تمام شرايطي است که شخصي را قادر مي‌سازد تا با اطمينان به موفّقيّت و اعتماد به نفس، به تجربه‌ي خاصي بپردازد .

 

آمادگي بدني

به رشد و تکامل طبيعي بدن، تندرستي و نداشتن نقص‌هاي بدني مربوط است. گاهي وجود بيماري‌هايي مانند زخم معده، ميگرن، سردرد و نظاير اينها باعث از بين رفتن تمرکز حواس و مانع مطالعه فرد مي‌شود و فرد تا به‌دست آوردن تندرستي کامل، قادر به برقراري تمرکز حواس و مطالعه‌ي ثمربخش نيست و انگيزه‌ي کافي هم براي مطالعه ندارد.

 

آمادگي ذهني

آمادگي ذهني را مي‌توان از خصوصياتي نظير رشد گوياي سالم، قدرت تفسير و تعبير اشکال، توانايي درک همانندي‌ها و ناهمانندي‌ها ميان کلمات و … شناخت دانست .

 

آمادگي اجتماعي

به ماهيت و وسعت تجارب فرد بستگي دارد که مي‌توان آن‌را با تجربه و تحليل زمينه‌ي خانه و خانوادگي، محيط وسيع اجتماعي که او در آن تجربه اندوخته است و تربيت پيشين او تعيين کرد.

 

آمادگي رواني

آمادگي رواني به شکل پيچيده‌اي با رشد و تکامل بدني، ذهني و اجتماعي آميخته است .خستگي، بي‌قراري ، بي‌تابي، کوتاهي زمان، دقّت نداشتن در مطالعه ، واکنش‌هاي منفي نسبت به خود و ديگران، ضعف اعتماد به نفس و نظاير آنها همگي نشانه‌ي نبودن آمادگي رواني، بدني،ذهني و اجتماعي دانش‌آموزان و دانشجويان مي‌باشد.

اجراي برنامه‌هاي آموزشي، دقّت و تمرکز و يادگيري را آسانتر و مطلوب‌تر مي‌کند.

 

داشتن علاقه به مطالعه

 

مطالعه‌ي ثمربخش از دو عامل متأثّر است: يکي علاقه نسبت به مطالب خواندني، ديگر کاربرد ماهرانه‌ي فنون مطالعه، نسبت به مطلب خواندني سبب مي‌شود تا شخص به مطالعه‌ي بيش‌تر بپردازد. مطالعه‌ي بيش‌تر، منجر به بهتر شدن فنون مطالعه مي‌شود. کاربرد فنون بهتر، مطالعه را آسان‌تر، سريع‌تر و لذّت‌بخش‌تر مي‌سازد؛ در نتيجه علاقه‌ي خواننده نسبت به مطالعه افزايش مي‌يابد. پس تا زماني که فرد تمايل يا علاقه به انجام کاري نداشته باشد، نمي‌تواند برانگيخته شود. لذا وقتي خواننده به موضوعي علاقه‌مند مي‌شود، خود به خود بر آن تمرکز مي‌کند، بيش‌تر دقّت مي کند و به‌راحتي مطالب را به حافظه مي‌سپارد و بعداً هم خيلي راحت به‌خاطر مي‌آورد. پس از علاقه پيدا کردن نسبت به مطالب، گام بعدي تعيين هدف مطالعه است؛ زيرا هدف زير بناي انجام کاري است و به فعّاليّت انسان جهت و نيرو مي‌دهد. هدف ارزشمند، فرد را به خواستن و طلب کردن وادار مي‌کند و نيروي لازم را براي فعّاليّت در وي به‌وجود مي‌آورد و سبب پيدايش تمرکز در او مي‌شود . لذا هر فرد براي مطالعه بايد هدف مشخّصي داشته باشد. «زيرا تعليم و تربيت علم اهداف است و همه بر اين باورند که بدون داشتن هدف، يادگيري کاري بس دشوار و غير ممکن است.» همان‌طور که فرانکين معتقد است انسان بدون هدف، مانند گلوله‌اي است که بدون هدف شليک مي‌شود. علاوه بر آن، مطالعه‌ي بدون هدف يکي از عادات غلط مطالعه به‌شمار مي‌رود .

 

حتما بخوانید:  چگونه به همه‌ی اهداف خود دست یابیم؟
کانال پل کنکوری ارشد دکترا
مطالب مرتبط:
نکات انتخاب رشته کنکور 96

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس