معماری
سرخط خبرها
خانه >>> روانشناسی یادگیری >>> راه‌های افزایش انگیزه و علاقه برای مطالعه و درس خواندن
پاسخنامه تشریحی و تحلیلی کنکور تجربی96

راه‌های افزایش انگیزه و علاقه برای مطالعه و درس خواندن

نقش مثبت اشتباه در یادگیری بهتر!

راه‌های افزایش انگیزه و علاقه برای مطالعه و درس خواندن

با گذشت بخشي از سال تحصيلي و با پايان امتحانات ممکن است گروهي از دانش‌آموزان نسبت به درس خواندن قدري بي‌انگيزه و بي‌ميل شده باشند. به همين دليل در اين مقاله به طرح چند روش براي افزايش انگيزه‌ي دانش‌آموزان مي‌پردازيم:

– طرح مطالب درسي به صورت پرسش‌هاي جالب: مطلب يا موضوعي را که مي‌خواهيم کودک و نوجوان ياد بگيرد، به صورت پرسش يا پرسش‌هايي روشن و جالب که آن‌ها را به فعاليت ذهني و پويندگي ترغيب کند، مطرح کنيم. بايد تلاش کنيم تا در دانش‌آموزان احساس نياز به وجود آيد.

– تجربه و تماس مستقيم با مطالب درسي: سعي کنيد دانش‌آموزان آن‌چه را مي‌خواهند ياد بگيرند با آن تجربه‌ي مستقيم و عملي داشته باشند.

– اهداف آموزشي: اهداف آموزشي مورد انتظار از دانش‌آموزان را در آغاز درس براي آن‌ها بازگو کنيد. اهداف بايد روشن و متناسب با توانايي دانش‌آموزان باشد.

– اجراي نقش: بهتر است در زمينه‌ي برخي از موضوعات از جمله تاريخ، ادبيات، ديني و … دانش‌آموزان را تشويق کنيم تا موضوع مورد نظر را به صورت نمايش درآورند. اجراي نمايش در تفهيم مسائل تربيتي و اخلاقي بسيار مفيد و مؤثر است.

– احساس موفقيت: بايد شرايطي فراهم شود تا دانش‌آموز موفقيت خود را احساس کند؛ زيرا هيچ چيز مانند خود موفقيت به موفقيت کمک نمي‌کند.

– مشخص کردن نحوه‌ي انجام کار براي يادگيرنده: کاري را که دانش‌آموز قرار است انجام دهد بايد دقيقاً مشخص شود.

– تبادل نظر با دانش‌آموزان: تبادل نظر با دانش‌آموزان درباره‌ي مشکلات درسي و شرکت دادن آن‌ها در طرح نقشه‌هاي کار و فعاليت.

حتما بخوانید:  ۵ نکته مهم برای جمع بندی کنکور 96

– مطالب آموزشي را بايد از ساده به دشوار ارائه دهيد. مي‌توانيد با فعال‌سازي دانش‌آموز به هنگام تدريس در او ايجاد انگيزه کنيد.

– از مقايسه‌ي دانش‌آموزان با يکديگر خودداري کنيد.

– قدرداني از کار دانش‌آموز او را به کوشش و تلاش بيش‌تر و دلبستگي به درس وادار مي‌کند.

– برقراري ارتباط بين مطالب درسي با واقعيات زندگي در ايجاد انگيزه مؤثر است.

– بلافاصله دانش‌آموز را از ميزان پيشرفت در کارش مطلع کنيد.

– دانش‌آموز را از عملکرد خود آگاه کنيد. اين کار باعث مي‌شود تا به تقويت نقاط مثبت و اصلاح نقاط ضعف و منفي خود بپردازد.

– انگيزش از راه سرمشق‌گيري: معلم در اين شيوه از شخصيتي خاص تمجيد و تجليل مي‌کند و او را يک نمونه و سرمشق ارزشمند و قابل احترام معرفي مي‌کند و دانش‌آموزان نيز از طريق همانندسازي با آن به درس و مدرسه علاقه‌مند مي‌شوند.

 

کانال پل کنکوری ارشد دکترا
مطالب مرتبط:
نکات انتخاب رشته کنکور 96

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس