معماری
سرخط خبرها
خانه >>> مصاحبه رتبه های برتر کنکور >>> سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی برترهای تهران 20 مرداد
پاسخنامه تشریحی و تحلیلی کنکور تجربی96

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی برترهای تهران 20 مرداد

موضوع جلسه: درهر جلسه آزمون برنامه ای چه مواردی رایادمی گیرید؟

1-هدف گذاری ، 2-خودنگاری، 3- مدیریت زمان 4 -یادگیری در روز آزمون

روز آزمون می تواند دستاوردهای بسیار زیادی برای شما داشته باشد . اگر این چهار روش را به خوبی یاد بگیرید و با دقت اجرا کنید از هر روز آزمون نتیجه ی چند برابر خواهید گرفت .

طی سال‌ها و دهه‌های گذشته، سه رویکرد وجود داشته است: اولین رویکرد که در گذشته بیشتر مرسوم بوده است ارزیابی از آموخته‌هاست (Assessment of Learning) که در آزمون‌های سرنوشت‌ساز نیز اتفاق می‌افتد و استرس ایجاد می‌کند. استرس نیز مانع یادگیری مناسب می‌شود.

رویکرد بعدی ارزیابی برای آموزش است (Assessment for Learning )که مربوط به معلمان است. در واقع با ارزیابی، آن‌ها متوجه می‌شوند که دانش‌آموزان کدام مباحث را به خوبی یاد گرفته‌اند و این معادل است با این‌که آن‌ها کدام مباحث را خوب آموزش داده‌اند. البته معمولا در تمام دنیا معلمان اعتقاد ندارند نمره ی دانش‌آموزان نمره‌ی آن‌هاست در صورتی‌که افراد موفق در موفقیت دیگران را می‌بینند و در شکست خودشان را مسئول می‌دانند.

رویکرد سوم که از همه مهم‌تر و مربوط به دانش‌آموزان است عبارتست از آزمون به مثابه یادگیری (Assessment as Learning ) این‌که در حین آزمون دادن شما طراحی درس خواندنتان را انجام می‌دهید مربوط به این رویکرد است. در این مورد در جلسه‌ی بعدی بیشتر توضیح خواهم داد.

در حین آزمون دادن شما این کارها را انجام می‌دهید:

1-آموخته‌های قبلی را با روش متقاوت یاد می‌گیرید.

2- طبقه‌بندی می‌کنید

3- نقشه‌ی مطالعه خود را طراحی می‌کنید.

هدف گذاری

چندین سال است که روش هدف گذاری چند از 10 را طراحی کرده ام . این روش بسیار ساده است برای همه ی دانش آموزان و برای همه ی اولیا ملموس است و همگی به سرعت با این روش هدف گذاری ارتباط برقرار می کنند . قبل از شروع آزمون روی برگه ی هدف گذاری برای هر درس پیش بینی کنید که از هر 10 سوال به چند سوال پاسخ خواهید داد در پاسخبرگ آزمون در زیر هر 10 سوال یک خط کشیده شده بنابراین می توانید در جلسه ی آزمون پای بندی خود به هدف گذاریتان را کنترل کنید. اگر در جلسه ی آزمون هیجان زده شوید و بخواهید به همه ی سوال ها پاسخ دهید و تعداد اشتباهات خود را زیاد کنید با دقت روی هدف گذاری می توانید خودتان را کنترل کنید .

هدف گذاری چند از 10 یک مکانیزم خودکنترل برای شما در جلسه ی آزمون است .

سه توصیه ی مهم برای هدف گذاری چند از 10

1- سعی کنید در هر آزمون برنامه ای فقط در یک یا دو درس چند از 10 خود را افزایش دهید .

2- پیشاز آن که به فکر افزایش چند از 10 خود در درس های مختلف باشید سعی کنید نقاط قوت خود و چند از 10 خود را که در آزمون های قبل به دست آورده اید حفظ کنید.

3- برای هدف گذاری به ساعات مطالعه ی خود در هر درس و میزان تسلطی که در هر درس دارید توجه کنید . ابتدا ببینید چند ساعت درس خوانده اید و چقدرمبحث آزمون را بلد هستید سپس هدف گذاری کنید.

حتما بخوانید:  معرفی محمدرضا نادری رتبه 3 تجربی کنکور 96

خودنگاری

خودنگاری آغازین ، خودنگاری پایانی

Expressive writing

اصل این روش مخصوص من نیست و برای اولین بار جیمز پنویکر آن را مطرح کرد. او در تحقیقی که در مورد استرس در آزمون های مهم و سرنوشت ساز انجام داد و 4 سال صرف آن کرد به این نتیجه رسید که افراد با نگارش احساس خود قبل از آزمون آرامش بیشتری داشتند.

بر اساس تحقیقات معتبر دانشگاهی که طی چند سال درباره ی آزمون های تعیین کننده انجام شده است هر گاه آزمون دهنده احساسات خود را خواه مثبت باشد یا منفی ، روی کاغذ بنویسد در جلسه ی آزمون حس بهتری خواهد داشت و اضطراب آزمون او کاهش خواهد یافت . اکنون سه سال است که در کانون این روش را با دو تغییر انجام می دهیم و نتایج خوبی گرفته ایم . دو تغییر این هاست :

نخستاین که برای خود نگاری صرفا به نوشتن احساسات بسنده نکنید بلکه میزان تسلط خود در درس های مختلف را هم بنویسید.

ونکته ی دوم :خود نگاری را دو بار می نویسید یکی در آغاز آزمون و دومی یک ربع قبل از پایان آزمون . خودتان در هر بار با تجربه ی خود متوجه می شوید چقدر آرامشتان بیشتر شده و متوجه می شوید که تا چه حد خودتان را خوب پیش بینی کرده اید . نوشتن خود نگاری آزمون ، علاوه بر این که آرامش دانش آموزان را افزایش می دهد سبب افزایش اعتماد به نفس ایشان می شود ( می دانید چرا ؟ ) و هم چنین روشی است برای افزایش خود آگاهی دانش آموز از توانایی ها ی خود .

مدیریت زمان در جلسه ی آزمون

برای مدیریت زمان در جلسه ی آزمون باید هدفتان این باشد که در پایان آزمون وقت اضافه بیاورید و سپس با آرامش و فراغ بال به سراغ درس هایی بروید که خودتان از قبل تصمیم گرفته اید . یعنی ” استراتژی بازگشت ” داشته باشید . این وجه امتیاز دانش آموزانی است که مدیریت زمان را در جلسه ی آزمون به خوبی و با تسلط انجام می دهند . برای این که بتوانید استراتژی بازگشت داشته باشید باید دو روش را اجرا کرده باشید

روش (ضربدر و منفی ) و روش زمان های نقصانی . پس برای مدیریت زمان در جلسه ی آزمون سه روش داریم : ابتدا روش ( ضربدر و منفی ) سپس روش زمان های نقصانی و در پایان استراتژی بازگشت .

با اجرای روش ضربدر و منفی شما در نوبت اول فقط به سوال هایی پاسخ می دهید که می توانید در زمان در نظر گرفته شده برای هر سوال پاسخ دهید . سوال های وقت گیر و سوال های دشوار را تشخیص می دهید و رها می کنید . در نوبت اول فقط به سوال هایی پاسخ می دهید که هم بلد هستید و هم این که می توانید در زمان تعیین شده پاسخ دهید . برای این کار شما به دو مهارت نیاز دارید :

یک مهارت فراشناختی یعنی بتوانید تشخیص دهید که کدام سوال وقت گیر یا دشوار یا برای شما ساده است . باید این مهارت را در منزل بارها و بارها تمرین کنید تا توانایی تشخیص نوع سوال را در خودتان تقویت کنید .

حتما بخوانید:  ارسلان یزدچی رتبه چهار کنکور تجربی فقط آزمون‎های آزمایشی شرکت داشتم

مهارت دوم مهارت هوش هیجانی است باید اراده داشته باشید تا از سوال های وقت گیر بگذرید و دچار وسوسه نشوید که به همه ی سوال هایی که بلد هستید پاسخ دهید . توصیه ی من این است : بار نخست از سوال هایی که بلد هستید ولی وقت گیر است بگذرید و پاسخ گویی را بگذارید برای بازگشت و دور دوم . اما برای این کار باید اراده ی قوی و هوش هیجانی بالا داشته باشید . افرادی هستند که سوال های وقت گیر را تشخیص می دهند اما اراده ی قوی ندارند. آن ها وقت چند سوال را فقط برای یک سوال صرف می کنند و زمان را از دست می دهند.یاد بگیرید از همین ابتدا روش ضربدر و منفی را تمرین کنید تا مسلط شوید .

عنصر اصلی هوش هیجانی قدرت نه گفتن است.

روش زمان های نقصانی

پس از روش ضربدر و منفی ، دومین روشی که به شما کمک می کند روش زمان های نقصانی است . با یک مثال این روش را توضیح می دهم در کنکور سراسری برای دو درس عربی و زبان انگلیسی 20 دقیقه و برای دو درس دین و زندگی وفارسی به ترتیب 17 و 18 دقیقه در نظر گرفته شده است . پیشنهاد ما این است که برای هر چهار درس در نوبت اول پاسخ گویی 15 دقیقه در نظر بگیرید و از هر درس دو تا پنج دقیقه صرفه جویی کنید . علت این که این روش را زمان های نقصانی نام گذاری کرده ام این است که از زمان هر درس چند دقیق کم می کنید و زمان پاسخ گویی به یک عدد گردشده ( یک ربع ساعت ، 15 دقیقه ) کاهش می دهید . این کار دو فایده دارد زمان ها را راحت تر به خاطر می سپارید و در جلسه ی آزمون ، نگهداری زمان شما را گیج نمی کند . ضمنا شما با اجرای زمان های نقصانی برای آخرین و مهم ترین مرحله ی مدیریت زمان در جلسه ی آزمون یعنی ” استراتژی بازگشت ” آماده می شوید . دقت کنید که اجرای روش زمان های نقصانی بدون اجرای روش ضربدر و منفی فایده ی چندانی ندارد ( آیا می دانید چرا و آیا می دانید اشتباه متداول دانش آموزان در اجرای زمان های نقصانی چیست ؟)

روش استراتژی بازگشت

وقتی در پایان درس های عمومی یا در پایان درس های اختصاصی یک ربع تا نیم ساعت یا بیشتر وقت ذخیره کردید آن گاه با آرامش و آسودگی خاطر استراتژی بازگشت را اجرا می کنید. معنی استراتژی بازگشت این است که برای بازگشت خود به سوال ها روش مشخصی داشته باشید و تصمیم بگیرید که ابتدا به سراغ کدام درس ها و کدام سوال ها می روید . جالب است بدانید که به تعداد دانش آموزان جدی که این استراتژی را اجرا می کنند روش های مختلف برای بازگشت وجود دارد .یک دانش آموز تشخیص می دهد که ابتدا به سراغ درس های مهم تر و با ضریب بالا برود . دیگری ترجیح می دهد ابتدا به سراغ سوال های ساده برود . دیگر ی برخی درس ها را کنار می گذارید و در هنگام بازگشت فقط سراغ یک یا دو درس می رود دانش آموزی حتما به سراغ سوال های شک دار می رود دانش آموز دیگر برعکس ، چون با خود آگاهی که دارد می داند که هرگاه به سراغ سوال های شک دارد می رود درست هایش را به اشتباه تبدیل می کند اصلا به سراغ شک دارها نمی رود . خلاصه به تعداد دانش آموزان جدی و متفکر روش های متفاوتی برای استراتژی بازگشت وجود دارد . والبته و متاسفانه برخی هم اصلا به استراتژی بازگشت نمی رسند زیرا وقت اضافه نمی آورند و به اندازه ی کافی روی مهارت های فراشناختی خود کار نکرده اند .

حتما بخوانید:  امیرحسین قاسمى‌نژاد رتبه 1 تجربی کنکور 96

شما تلاش کنید که روی مهارت های فراشناختی خود کار کنید و در همراهی با جلسه ی برترهای روز جمعه ی آزمون ، این روش ها را یاد بگیرید و بارها و بارها تمرین کنید تا با خود آگاهی بتوانید به نتایج بهتری برسید و بیشتر پیشرفت کنید . دانش آموزانی که بیشتر زحمت می کشند و ذهن شفاف تری دارند بهترین نتیجه ها را می گیرند .

برداشت دانش آموزان از جلسه:

  • با توجه به مطالب شما من می‌خواهم از همین الان برای آزمون دو هفته‌ی بعدم هدف‌گذاری کنم.

  • هدف‌گذاری را یک‌بار الان و یک‌بار روز جمعه بین دو آزمون و بار آخر روز قبل از آزمون انجام خواهم داد.

  • تصمیم دارم تکنیک ضربدر و منفی را از همین الان اجرا کنم.

  • من تصمیم دارم زمان‌های نقصانی را اجرا کنم.

  • می‌خوهم روی دو درس هدف‌گذاری برای پیشرفت داشته باشم.

  • تصمیم دارم در هر درس روش‌های خودم را پیدا کنم.

  • من قبلا روش‌ها را در کتاب‌های کانون خوانده بودم ولی کامل اجرا نمی‌کردم می‌خواهم کامل اجرا کنم.

  • تصمیم گرفتم آزمون امروز خودم را تحلیل کنم تا بدانم برای بازگشت باید چه سوالاتی را جواب بدهم.

  • نه گفتن به سوالات وسوسه‌انگیز را تقویت خواهم کرد.

مطالب سارا شیردره رتبه‌ی 23 رشته‌ی انسانی از کسانی که سال گذشته در این جلسات حضور داشته:

بیشتر جلسات برترها را حضور داشتم و مواردی که در این جلسات یاد گرفتم اجرا کردم و خیلی در کنکور برایم مفید بود. من از تابستان در آزمون‌ها شرکت می‌کردم، برخی تابستان را جدی نمی‌گیرند ولی کسانی که تابستان را واقعا درس می‌خوانند جلو می‌افتند چراکه در ماه‌های نزدیک به کنکور فشار زیادی خواهد بود و فشار کمتری روی کسانی که از تابستان آغاز کردند هست. من طی این سال خیلی استرس نداشتم چون می‌دانستم چقدر خواندم و چه نتیجه‌ای کسب خواهم کرد. من آزمون‌ها را با تراز 6200 شروع کردم بالاترین تراز من 7200 و میانگین ترازم 6800 بود.

مادران و دانش‌آموزان پسر برتر تهران، حاضر در جلسه نفرات برتر 20 مرداد 1396

مادران و دانش‌آموزان پسر برتر تهران، حاضر در جلسه نفرات برتر 20 مرداد 1396

دانش‌آموزان برتر دختر و پسر تهران که بدون حضور اولیا در جلسه نفرات برتر 20 مرداد 1396 شرکت داشتند.

دانش آموزان پسر برتر تهران،حاضر در جلسه نفرات برتر 20 مرداد 1396، به همراه پدر و مادر 

کانال پل کنکوری ارشد دکترا
مطالب مرتبط:
نکات انتخاب رشته کنکور 96

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس